Designprosess for restaurant - slik jobber Curious Yellow

Trenger du hjelp med å få wow effekt på din restaurant? Du har sikkert sett det, noen steder som bare popper opp i feeden din på Instagram. De stedene som alle vil dokumentere at de er og besøker. Deretter spres det ut i sosiale medier, slik at man får gratis og troverdig markedsføring i gjestenes private nettverk. Curious Yellow står bak designet hos noen av Oslos mest trendy steder som BA3, IVY, Hot Shot og Justisen. De har også designet den nye vinbaren Libertine som holder til i Champagneria sine gamle lokaler på Solli Plass. Med erfaring fra og fortsatt tilstedeværelse i New York, henter de stadig inspirasjon fra sine kollegaer i metropolbyen. Her kan du lese mer om hva du kan forvente av en designprosess sammen med dem.

Hvis du er i startfasen av å åpne en ny restaurant eller bar, men ikke er kjent med bransjen fra før av, kan det fort virke overveldende med alle ting som må på plass. Det er en smart investering å engasjere Curious Yellow som interiørarkitekt. Dette kan nemlig spare deg for mye penger og frustrasjon.

Curious Yellow har lang erfaringen med å både designe restauranter men har også drevet restaurant og butikk selv og er godt kjent med hvilke søknader, bevilgninger og tillatelser som en driver må forholde seg til i startfasen. Både når det gjelder det tekniske i forhold til servering og til selve byggeprosessen. Dem vet hvem de skal trekke på av riktige aktører for å hjelpe deg med å komme i gang prosessen og oppnå din visjon!

“Det å ha forståelse av kundens perspektiv ved å drive og drifte en restaurant, gjør at vi kommer enda nærmere kunden og at vi sammen skaper noe unikt! “ - Curious Yellow.



Budsjett

En grunnforutsetning er å sette opp et ordentlig og realistisk budsjett. Vi ser ofte i denne bransjen at kunder setter for lave budsjetter og at mye er brukt opp på tekniske løsninger, før vi i det hele tatt har kommet til selve implementeringen av interiørdesign. Et realistisk budsjett som du er tro til er viktig for å komme i mål med en god helhet. Budsjettet er med på å påvirke om vi skal se på gjenbrukløsninger og rimeligere materialiteter eller spesialtilpassede løsninger. Det er fullt mulig å skape et kult konsept ut fra et lavt budsjett, vi trenger bare få det avklart tidlig så at vi bruker tiden riktig for kunden.

Det å skape noe unikt og stemningsfullt er alltid i fokus hos oss. Vi ønsker at det skal være en god helhet i konseptet og at man spiller på lag med ønsket kundegruppe, meny, interiør, musikk og andre detaljer. Ingen prosjekter er like, så det som er riktig for en restaurant vil ikke fungere på den neste.

“Som Interiørarkitekt er vi kostnadsbevisste i forhold til prosjektet og hjelper våre kunder med å ta gode valg som som både kan effektivisere prosessen og få ned kostnader,” forteller Nina i Curious Yellow.

Kundekartlegging

Når vi skal i gang med et resturant-prosjekt, er det første vi kartlegger sammen med kunden, deres ønsker og logistikk. Fra dag én er det viktig for oss å vite hva kunden ser for seg, forteller Nina i Curious Yellow. Noen kommer inn med et klart konsept hvor retningen er tydelig, der alt fra meny til musikkstil allerede er nøye gjennomtenkt, mens andre står med helt blanke ark. Vi er vant til å jobbe med begge type kunder og elsker å bistå for å skape en god helhet mellom alle detaljene. I oppstart er kartlegging av andre restauranter i samme lokasjon veldig viktig for å unngå konkurranse med naboene.

Konsept

Curious Yellow synes det er spesielt gøy å komme inn i tidlig fase, og være med på hele konseptutviklingen. De ser ofte et godt resultat når alle de involverte aktørene samarbeider om et helhetlig konsept, men er også vant til å jobbe med etablerte restaurantkjeder hvor konseptet er godt etablerte fra før.

Arealdisponering

En av grunnene til at vi foretrekker å komme inn tidlig i prosessen er at det er lettere for oss å tilpasse de tekniske løsningene til designet. Vi er opptatt av planløsning og god flyt, men er også bundet opp til å tegne opp løsninger som ivaretar byggtekniske forskrifter. Det varierer i våre prosjekter om vi kommer til et tomt lokale eller et lokale som har vært disponert som restaurant tidligere. Det er uansett hovedelementer som plassering av kjøkken og toaletter vi ser på først, da dette ofte kan være låst på grunn av plassering av vann og avløp. Denne plasseringen kan være førende for videre arealdisponering og hvor mange sitteplasser vi kan få inn. Får vi mulighet til å tilpasse tekniske løsninger, kan dette medføre flere sitteplasser eller at man får plass til designelementer som understreker det konseptuelle for restauranten.

Løsningsforslag

Vår jobb er å vite hvilke leverandører som kan passe til ditt prosjekt, hvem i bransjen som er rimeligst når det gjelder plassbygde løsninger, vite hva som er slitesterkt og lønnsomt til ulikt bruk og hvordan ta smarte grep som f.eks gjenbruk. Alt dette henger sammen for å kunne løfte konseptet og selve restauranten. Vi ønsker å skape effektive og unike spisesteder som er elsket av de ansatte og gir en ‘Wow!’ faktor til kundene.

Med mange baller i luften, er det godt å få hjelp fra profesjonelle i faget. Noe som ikke trenger å bety at det vil spise for mye av budsjettet ditt.

Implementering

Kunder glemmer ofte å beregne leveringstider. Driver har et ønske om rask åpning, men med lange leveringstider og andre forsinkelser på materialer og inventar kan slike datoer ofte bli utsatt. Å åpne et halvferdig sted er ikke gøy og enda verre, det kan ødelegge det viktige førsteinntrykket til gjestene.

Det hender også at kunder ikke er godt kjent med leieavtalene sine. Mange glemmer at huseier kan stå for kostnadene når det gjelder tekniske krav. Snakk med entreprenøren om lokalet slik det er, og få en oversikt over hva man kan kreve at huseier tar av kostnader. Her kan du spare en god del penger som kan brukes på morsommere ting!

Var også observant på leieavtalen din. Begynner leie kostnadene med en gang, eller er det en god avtale som tilsier at utgiftene på leien først begynner ved restaurantens åpning? Dette kan også spare deg for mye.

Det er slike detaljer, samt prosessen fra start til slutt vi ønsker å bidra i for å skape en god opplevelse av det å starte opp en restaurant. Det er et mylder av valg og muligheter der ute i alt fra farge og materialer på vegger og disk, til akustikkløsninger for himling og riktig belysning. Det er mye man skal tenke på i tillegg til planløsning for å få en optimal løsning på første forsøk. Da kan det være godt å ha med seg noen profesjonelle på laget.

Når man skal engasjere en Interiørarkitekt og man tidligere ikke har erfaring med et slikt samarbeid, kan det være lett å tenke at Interiørarkitekter kun fokuserer på det konseptuelle og estetiske, men det mange ikke er klar over er at dette ofte er siste ledd i en lengre prosess.

Ønsker du hjelp av Curious Yellow teamet til å sparre rundt din restaurant, bar eller cafe? - Ta kontakt med dem for en uforpliktende samtale!